Z oblasti katastru nemovitostí     Z oblasti výstavby RD    Z oblasti inženýrské geodézie 


Z oblasti výstavby rodinných domků

  1. Koupil jsem stavební parcelu a chystám se na stavbu domu. Ale parcela není oplocena a neznám hranice pozemku se sousedy. Co mám dělat?
  2. Projektant chce nechat zaměřit mou stavební parcelu. Proč?
  3. Potřebuji před zahájením stavebních prací mít provedeno vytýčení stavby?
  4. Potřebuji si půjčit peníze na stavbu domu a chci ručit stavěnou budovou. Co k tomu potřebuji?
  5. Dokončil jsem stavbu a chci provést kolaudaci / oznámení o užívání stavby. Co k tomu potřebuji?
  6. Dokončil jsem stavbu a chci nechat zapsat stavbu do Katastru nemovitosti. Co k tomu potřebuji?

1. Koupil jsem stavební parcelu a chystám se na stavbu domu. Ale parcela není oplocena a neznám hranice pozemku se sousedy

V tomto případě doporučujeme před zahájením všech prací / i projekčních / si nechat hranici pozemku vytýčit. Vyhnete se tak případným sporům se sousedy, kteří případné blízké umístění stavby k hranici parcely mohou napadnout v připomínkovém řízení. Lomové body hranice osadíme plastovými mezníky. Někdy toto vytýčení stavby / ať domu nebo plotu / přímo vyžaduje stavební úřad přímo ve stavebním povolení.

2. Projektant chce nechat zaměřit mou stavební parcelu

Pro projekční práce je potřebné znát polohovou a výškovou situaci na Vaší parcele. Proto je dobré si nechat provést zaměření

  • polohopisu, což zahrnuje zaměření např. původních objektů na pozemku, okolních budov, stromů, plotů, viditelných prvků inženýrských sítí, a pod.
  • a

  • výškopisu, což představuje zdokumentování výškových poměrů na pozemku, spádů, terenních hran, odvodnění a pod.
  • Výsledkem zaměření je účelová mapa různého měřítka, která poslouží projektantovi k posouzení umístění stavby, přístupových cest, chodníků, návrhu připojení inženýrských sítí, případně provedení terénních či zahradních úprav.

    3. Potřebuji před zahájením stavebních prací mít provedeno vytýčení stavby?

    Máte-li k dispozici projekt domu, pak dle Stavebního zákona potřebujete vytyčení prostorové polohy stavby geodetem a jako doklad vytyčovací náčrt. Vyplývá to / byť ne zcela jasně/ z přílohy č. 4, respektive 5 k vyhlášce 526/2006 Sb., kde v části B v Ohlášení o užívání stavby, respektive Žádosti o vydání kolaudačního souhlasu se uvádí, že nezbytnou přílohou ohlášení / kolaudace musí být doklad o zajištění souborného zpracování dokumentace geodetických prací, geometrický plán a dokumentace skutečného provedení stavby.

    4. Potřebuji si půjčit peníze na stavbu domu a chci ručit stavěnou budovou. Co k tomu potřebuji?

    Předtím než Vám banka půjčí peníze na stavbu rodinného domku a při ručení vámi stavěnou budovou, bude peněžní ústav vyžadovat zapsání vaší rozestavěné stavby do Katastru nemovitostí. K tomuto úkonu budete potřebovat geometrický plán rozestavěné stavby a žádost o zápis rozestavěné stavby na formuláři Katastrálního úřadu. Stupeň rozestavěnosti stavby zapisované do Katastru nemovitosti závisí na domluvě s bankovním domem.

    Rozestavěná budova se zapisuje do katastru na základě ohlášení jejího vlastníka doloženém:

    - geometrickým plánem pro vyznačení rozestavěné budovy
    - čestným prohlášením vlastníka s jeho úředně ověřeným podpisem, že se jedná o rozestavěnou budovu
    - doklady o budoucím užívání budovy (o vymezeném budoucím způsobu využití budovy)
    Těmi jsou dle Stavebního zákona
    - kopie ohlášení stavby stavebnímu úřadu (§ 105 stavebního zákona) potvrzená podatelnou stavebního úřadu. Ohlášení jednoduchých staveb a jejich změn uvedených v § 104 odst. 2 písm. a) až d) stavebního zákona (stavby pro bydlení a rekreaci do 150 m2 zastavěné plochy, podsklepené a se dvěma nadzemními podlažími a podkrovím atd.) se stavebnímu úřadu doručuje (předkládá) na zákonem předepsaném formuláři.
    - podklady pro zápis vlastnického práva k budově.
    Z toho dle Stavebního zákona vyplývá, že jako vlastník nově evidované budovy se podle § 5 odst. 6 katastrálního zákona zapisuje vlastník pozemku, na kterém je stavba postavena, nebo stavebník, který na pozemku stavbu provedl.

    5. Dokončil jsem stavbu a chci provést kolaudaci / oznámení o užívání stavby. Co k tomu potřebuji?

    Při podání Oznámení o užívání stavby nebo Žádosti o vydání kolaudačního souhlasu po vás stavební úřad bude vyžadovat

    - oznámení o užívání stavby nebo Žádost o vydání kolaudačního souhlasu
    - vytyčení prostorové polohy stavby geodetem a jako doklad vytyčovací náčrt
    - geometrický plán novostavby
    - zaměření inženýrských sítí na pozemku ( kanalizační, vodovodní, plynové a elektro přípojky)
    viz přílohy č. 4, respektive 5 k vyhlášce 526/2006 Sb

    6. Dokončil jsem stavbu a chci ji nechat zapsat do Katastru nemovitosti. Co k tomu potřebuji?

    Nová stavba doposud neevidovaná v Katastru nemovitostí se do evidence katastru vloží požádáním o zápis změny v katastru. K tomutu požádání je nutné doložit:

    - geometrický plán
    - doklad o přidělení čísla popisného nebo evidenčního (získáte na obecním nebo městském úřadě)
    - kopie oznámení stavebníka o záměru užívání dokončené stavby stavebnímu úřadu, která je    potvrzena podatelnou stavebního úřadu
    - podklady pro zápis vlastnického práva
       dle kterých bude jako vlastník nově evidované budovy bude zapsán vlastník pozemku, na kterém    je stavba postavena, nebo stavebník, který na pozemku stavbu provedl, pokud se listinou    neprokáže, že vlastníkem je někdo jiný